måndag 26 mars 2012

Svar!

Va kul att det närmar sig alltmer att ni ska få börja eran framtid tillsammans:).Ni har tänkt er att du ska flytta till honom i Egypten va? Hur kommer det sig att ni inte vill bo i Sverige? Tänkte att det kanske skulle vara lättare för dig med jobb o att livet är "hårdare" där än här,med tanke på att det finns mer skyddsnät och så här i Sverige,fattigdomen verkar så stor där och att man måste jobba så mkt mer o hårdare för mindre där än här. Mvh: Nyfiken I En Strut:))





Ja meningen är att jag ska flytta till honom i Egypten. Och det kommer förhoppningsvis att ske i slutet av sommaren eller början av hösten.. Hoppas på Augusti eller september..


Vi har valt att bo där dels för att jag trivs så bra där, och känner mig som hemma där. Och både han och jag vet att han inte skulle trivas här i sverige.. Så det passar perfekt, då behöver det inte bli nån diskution om vart vi ska bo, det var ett enkelt val för oss!


Precis det skulle vara "lättare" för mig om vi bodde här. Men det skulle inte vara lätt för honom. 
Och det kommer inte vara några problem alls för mig att få jobb där nere.. Det är lättar för mig att få jobb där än vad det skulle vara för honom att få jobb här!


Jag förstår inte riktigt vad du menar med skyddsnät?!?


Visst det är fattigt där, men alla är inte fattiga. 
Det är en helt annan standard än vad vi har i sverige. Och inte alls lika höga löner.. Men då är ju även alla utgifter och priser på allt mycket lägre än vad det är här.. 
En normal månadslön där är ca 3000-3500 svenska kronor.. men då ligger en hyra på kanske bara 600-700kr. 
Så det jämnar ändå ut sig i tiden..


Sen beror det ju också mycket på vad man har för behov.. Jag behöver tak över huvudet och mat på bordet varje dag.. Jag behöver inte flera hundra tusen på kontot, eller dyraste bilen, eller största platt tv:n hemma... 
Jag fyller hellre mitt hem med det abslolut nödvändigaste, det jag behöver. Och sen lever ett lyckligt liv, fullt med kärlek!
Det matriela i livet gör en inte lycklig!! 




(Det vore ju faktiskt lite roligt om ni som kommenterar skriver vilka ni är, vore lite kul att veta vilka ni är som läser)

3 kommentarer:

  1. Skönt att det var ett lätt val för att bestämma var ni ville bo:) Menar absolut inget illa med min fråga vill jag först förtydliga:) Kan tänka mig att du kanske fått höra både det ena o det andra o kanske t om försvara er kärlek,finns mkt fördomar mot tjejer som träffar kärleken utomland tyvärr. Med skyddsnät så menar jag så som t ex akassa,facket socialen fri sjukvård o pension tex. Sen trodde jag inte att det var jättelätt för kvinnor att få jobb då alla jobb verkar varaså mansdominerade där,de ggr jag varit där har jag sett väldigt få kvinnor arbeta( mest inom spa o massage o i ngn underklädesbutik) o för mig är det inte heller viktigare m massa lyx före kärleken. Dom jag pratat med i Egypen säger själva att livet är mkt hårdare där än här, som t ex jobb 6 dagar i veckan många med 12hpass oingen semester o inte fasta anställningar på samma sätt som här. Själv tycker jag det låter hur kul som helst att flytta till ett annat land med en helt annan kultur än man är van vid,hoppas själv jag kommer få den möjligheten ngn ggn:)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har man bara varit i turistorterna så ser man inte många kvinnor som jobbar! Inte heller i Kairo. Alla mina tjejkompisar där nere jobbar! Men inte i butiker eller så. Som jobbar oftast på kontor, inom media, läkare, lärare och liknande. Så det är inte så jätte stor skillnad faktiskt. Sen att många kvinnor väljer att sluta jobba när dom gifter sig och får barn, för det är lite utav kulturen, men lika många fortsätter jobba även fast dom bildat familj..

    Det finns fasta anställningar, berättigade att ha semester med ersättning, även sjukdagar med ersättning. Jobbar msn för ett stadig och lite större företag så har man alla dom rättigheterna.. Dock inte dom som jobbar i sharm och så, dom får semester men inte betald..
    Det finns även fri sjukvård likaså pension..


    Bara man vet vad dom finns och vad man har rätt till så är det inga problem..


    Många utav mina vänner som jag lärt känns i tex sharm vet inte ens om allt detta. Och dom bor ändå där och har gjort hela livet lika så deras föräldrar..
    Och för att vara ärlig och nästan elak så är dom i just sharm för att där behövs ingen utbildning för att jobba.. Har jätte många vänner där, men det ä är tyvärr sanningen..

    SvaraRadera